کد مطلب:1160 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:328

لباس نمازگزار
مسأله 806 ـ لباس نمازگزار شش شرط دارد: اول آنكه پاك باشد. دوم آنكه مباح باشد. سوم آنكه از اجزاء مردار

نباشد. چهارم آنكه از حیوان حرام گوشت نباشد. پنجم و ششم آنكه اگر نمازگزار مرد است، لباس او ابریشم خالص و

طلا باف نباشد. و تفصیل اینها در مسائل آینده گفته می شود.



شرط اول:



مسأله 807 ـ لباس نمازگزار باید پاك باشد و اگر كسی عمداً با بدن یا لباس نجس نماز بخواند، نمازش باطل

است.



مسأله 808 ـ كسی كه نمی داند با بدن و لباس نجس نماز باطل است، اگر با بدن یا لباس نجس نماز بخواند،

نمازش باطل می باشد.



مسأله 809 ـ اگر به واسطه ندانستن مسأله، چیز نجسی را نداند نجس است مثلاً نداند عرق شتر جلال نجس

است و با آن نماز بخواند نمازش باطل است.



مسأله 810 ـ اگر نداند كه بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده نماز او صحیح است، ولی

احتیاط مستحب آنست كه اگر وقت دارد، دوبار آن نماز را بخواند.



مسأله 811 ـ اگر فراموش كند كه بدن یا لباسش نجس است و در بین نماز یا بعد از آن یادش بیاید، باید نماز را

دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.



مسأله 812 ـ كسی كه در وسعت وقت مشغول نماز است، اگر در بین نماز بدن یا لباس او نجس شود و پیش از

آنكه چیزی از نماز را با نجاست بخواند، ملتفت شود كه نجس شده، یا بفهمد بدن یا لباس او نجس است و شك كند كه

همان وقت نجس شده یا از پیش نجس بوده، در صورتی كه آب كشیدن بدن یا لباس یا عوض كردن لباس یا بیرون

آوردن آن،نماز را بهم نمی زند، باید در بین نماز بدن یا لباس را آب بكشد یا لباس را عوض نماید، یا اگر چیز دیگری

عورت او را پوشانده، لباس را بیرون آورد، ولی چنانچه طوری باشد كه اگر بدن یا لباس را آب بكشد یا لباس را عوض

كند یا بیرون آورد، نماز بهم می خورد و یا اگر لباس را بیرون آورد برهنه می ماند، باید نماز را بشكند و با بدن و لباس پاك

نماز بخواند.



مسأله 813 ـ كسی كه در تنگی وقت مشغول نماز است اگر در بین نماز لباس او نجس شود و پیش از آنكه چیزی

از نماز را با نجاست بخواند، بفهمد كه نجس شده، یا بفهمد كه لباس او نجس است و شك كند كه همان وقت نجس

شده یا از پیش نجس بوده، در صورتی كه آب كشیدن یا عوض كردن یا بیرون آوردن لباس، نماز را بهم نمی زند و

می تواند لباس را بیرون آورد، باید لباس را آب بكشد یا عوض كند، یا اگر چیز دیگری عورت او را پوشانده، لباس را

بیرون آورد و نماز را تمام كند، اما اگر چیز دیگری عورت او را نپوشانده و لباس را هم نمی تواند آب بكشد یا عوض

كند، باید لباس را اگر ممكن است بیرون آورد و به دستوری كه برای برهنگان گفته شد نماز را تمام كند، ولی چنانچه

طوری است كه اگر لباس را آب بكشد یا عوض كند، نماز بهم می خورد و به واسطه سرما و مانند آن نمی تاند لباس را

بیرون آورد، باید با همان حال نماز را تمام كند و نمازش صحیح است، و بعد نمازش را در لباس پاك احتیاطاً قضا نماید.



مسأله 814 ـ كسی كه در تنگی وقت مشغول نماز است، اگر در بین نماز بدن او نجس شود و پیش از آنكه چیزی

از نماز را با نجاست بخواند، ملتفت شود كه نجس شده یا بفهمد بدن او نجس است و شك كند كه همانوقت نجس

شده یا از پیش نجس بوده، در صورتی كه آب كشیدن بدن نماز را بهم نمی زند، باید آب بكشد و اگر نماز را بهم می زند،

باید با همان حال نماز را تمام كند و نماز او صحیح است.



مسأله 81ـ كسی كه در پاك بودن بدن یا لباس خود شك دارد، چنانچه نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد كه بدن

یا لباسش نجس بوده نماز او صحیح است.



مسأله 816 ـ اگر لباس را آب بكشد و یقین كند كه پاك شده است و با آن نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد پاك

نشده، واجب نیست نماز را دوباره بخواند، اگر چه احوط اعاده آنست.



مسأله 817 ـ اگر خونی در بدن یا لباس خود ببیند و یقین كند كه از خونهای نجس نیست، مثلاً یقین كند كه خون

پشه است، چنانچه بعد از نماز بفهمد از خونهائی بوده كه نمی شود با آن نماز خواند، نماز او صحیح است.



مسأله 818 ـ اگر یقین كند خونی كه در بدن یا لباس اوست خون نجسی است كه نماز با آن صحیح است، مثلاً

یقین كند خون زخم و دمل است، چنانچه بعد از نماز بفهمد خونی بوده كه نماز با آن باطل است، نمازش صحیح

است.



مسأله 819 ـ اگر نجس بودن چیزی را فراموش كند و بدن یا لباسش با رطوبت به آن برسد و در حال فراموشی

نماز بخواند و بعد از نماز یادش بیاید، نماز او صحیح است، ولی اگر بدنش با رطوبت به چیزی كه نجس بودن آنرا

فراموش كرده برسد و بدون اینكه خود را آب بكشد، غسل كند و نماز بخواند، غسل و نمازش باطل است. و نیز اگر

جائی از اعضاء وضو با رطوبت به چیزی كه نجس بودن آن را فراموش كرده برسد و پیش از آنكه آنجا را آب بكشد،

وضو بگیرد و نماز بخواند، وضو و نمازش باطل می باشد.



مسأله 820 ـ كسی كه یك لباس دارد اگر بدن و لباسش نجس شود و به اندازه آب كشیدن یكی از آنها آب داشته

باشد، چنانچه بتواند لباسش را بیرون آورد، باید بدن را آب بكشد و نماز را به دستوری كه برای برهنگان گفته شد بجا

آورد و اگر به واسطه سرما یا عذر دیگر نتواند لباس را بیرون آورد، هر كدام از بدن یا لباس را كه بخواهد، می تواند آب

بكشد. ولی اگر مثلاً نجاست یكی بول است كه اگر بخواهد با آب قلیل آب بكشد باید دو مرتبه آب روی آن بریزد و

دیگری خون است كه یك مرتبه ریختن آب روی آن كافیست باید آنرا كه به بول نجس شده آب بكشد.



مسأله 821 ـ كسی كه غیر از لباس نجس، لباس دیگری ندارد باید نماز را بدستوری كه برای برهنگان گفته شد

بجا آورد ولی اگر به واسطه سرما و مانند آن نمی تواند لباسش را بیرون آورد، باید با لباس نجس نماز بخواند و نماز او

صحیح است.



مسأله 822 ـ كسی كه دو لباس دارد، اگر بداند یكی از آنها نجس است و نداند كدام یك آنهاست، چنانچه وقت

دارد، باید با هر دو لباس نماز بخواند، مثلاً اگر می خواهد نماز ظهر و عصر بخواند باید با هر كدام یك نماز ظهر و یك

نماز عصر بخواند، ولی اگر وقت تنگ است، اظهر آنست كه با یكی از آن دو لباس نماز بخواند هر چند كه قول به تخییر

بین آن و بین برهنه نماز خواندن بعید نیست. و احتیاط مستحب آنست كه آن نماز را با لباس پاك قضا نماید.



شرط دوم:



مسأله 823 ـ لباس نمازگزار باید مباح باشد و كسی كه می داند پوشیدن لباس غصبی حرام است، اگر عمداً در

لباس غصبی یا در لباسی كه نخ یا تكمه یا چیز دیگر آن غصبی است نماز بخواند باطل است، و همچنین است اگر

جاهل مقصر باشد.



مسأله 824 ـ كسی كه می داند پوشیدن لباس غصبی حرام است، ولی نمی داند نماز را باطل می كند، اگر عمداً با

لباس غصبی نماز بخواند نمازش باطل است.



مسأله 825 ـ اگر نداند یا فراموش كند كه لباس او غصبی است و با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است، ولی

اگر كسی خودش لباسی را غصب نماید و فراموش كند كه غصب كرده است و با آن نماز بخواند، اگر چه حكم به بطلان

نماز او نمی توان كرد، لكن احوط آنست كه اكتفابه آن نماز ننموده و دو باره آنرا با لباس مباح بخواند.



مسأله 826 ـ اگر نداند یا فراموش كند كه لباس او غصبی است و در بین نماز بفهمد، چنانچه چیز دیگری عورت

او را پوشانده است و می تواند فوراً یا بدون اینكه موالات یعنی پی درپی بودن نماز بهم بخورد لباس غصبی را بیرون

آورد، باید آنرا بیرون آورد و نمازش صحیح است. و اگر چیز دیگری عورت او را نپوشانده، یا نمی تواند لباس غصبی را

فوراً بیرون آورد، یا اگر بیرون آورد پی درپی بودن نماز بهم می خورد، در صورتی كه به مقدار یك ركعت هم وقت داشته

باشد باید نماز را بشكند و با لباس غیر غصبی نماز بخواند و اگر به این مقدار وقت ندارد، باید در حال نماز لباس را

بیرون آورد و به دستور نماز برهنگان نماز را تمام نماید.



مسأله 827 ـ اگر كسی برای حفظ جانش با لباس غصبی نماز بخواند، یا مثلاً برای اینكه دزد لباس غصبی را نبرد

با آن نماز بخواند نمازش صحیح است.



مسأله 828 ـ اگر كسی با عین پولی كه خمس یا زكات آنرا نداده لباس بخرد، نماز خواندن در آن لباس باطل

است.



شرط سوم:



مسأله 829 ـ لباس نمازگزار باید از اجزاء حیوان مرده ای كه خون جهنده دارد، یعنی حیوانی كه اگر رگش را ببرند

خون از آن جستن می كند نباشد، بلكه اگر از حیوان مرده ای كه مانند ماهی و مار خون جهنده ندارد لباس تهیه كنند،

احتیاط واجب آنست كه با آن نماز نخواند.



مسأله 830 ـ هر گاه چیزی از مردار مانند گوشت و پوست آن كه روح داشته همراه نمازگزار باشد، اگر چه لباس

او نباشد نمازش باطل است.



مسأله 831 ـ اگر چیزی از مردار حلال گوشت مانند مو و پشم كه روح ندارد همراه نمازگزار باشد، یا با لباسی كه

از آنها تهیه كرده اند نماز بخواند، نمازش صحیح است.



شرط چهارم:



مسأله 832 ـ لباس نمازگزار باید از اجزاء حیوان حرام گوشت نباشد، و اگر موئی از آن هم همراه نمازگزار باشد،

نماز او باطل است.



مسأله 833 ـ اگر آب دهان یا بینی یا رطوبت دیگری از حیوان حرام گوشت مانند گربه بر بدن یا لباس نمازگزار

باشد، چنانچه تر باشد نماز باطل، و اگر خشك شده و عین آن برطرف شده باشد، نماز صحیح است.



مسأله 834 ـ اگر مو و عرق و آب دهان كسی بر بدن یا لباس نمازگزار باشد اشكال ندارد. و همچنین است اگر

مروارید و موم و عسل همراه او باشد.



مسأله 835 ـ اگر شك داشته باشد كه لباسی از حیوان حلال گوشت است یا حرام گوشت، چه در داخله تهیه

شده باشد چه در خارجه، جایز است كه با آن نماز بخواند.



مسأله 836 ـ صدف از حیوانات حرام گوشت است. و اگر انسان احتمال دهد كه تكمه صدفی و مانند آن از آن

حیوان است، جایز است با آن نماز بخواند.



مسأله 837 ـ پوشیدن خز خالص در نماز اشكال ندارد، ولی احتیاط واجب آنست كه با پوست سنجاب نماز

نخوانند.



مسأله 838 ـ اگر با لباسی كه نمی داند یا فراموش كرده كه از حیوان حرام گوشت است نماز بخواند، بنابر اقوی

نمازش صحیح است.



شرط پنجم:



مسأله 839 ـ پوشیدن لباس طلاباف برای مرد حرام و نماز با آن باطل است، ولی برای زن در نماز و غیر نماز

اشكال ندارد.



مسأله 840 ـ زینت كردن با طلا مثل آویختن زنجیر طلا به سینه و انگشترطلا به دست كردن و بستن ساعت

مچی طلا به دست، برای مرد حرام و نماز خواندن با آنها باطل است. و احتیاط واجب آنست كه از استعمال عینك طلا

هم خودداری كند، ولی زینت كردن به طلا، برای زن در نماز و غیر نماز اشكال ندارد.



مسأله 841 ـ اگر مردی فراموش كند كه انگشتری یا لباس از طلا است یا شك داشته باشد و با آن نماز بخواند،

واجب نیست كه آن نماز را دوباره بخواند و همچنین اگر جاهل قاصر باشد.



شرط ششم :



مسأله 842 ـ لباس مرد نمازگزار باید ابریشم خالص نباشد و در غیر نماز هم پوشیدن آن برای مرد حرام است، و

در عرقچین و بند شلوار و مثل اینها از چیزهائی كه نماز در آنها به تنهائی تمام نمی شود نیز اقوی بطلان است.



مسأله 843 ـ اگر آستر تمام لباس یا آستر مقداری از آن ابریشم خالص باشد پوشیدن آن برای مرد حرام و نماز در

آن باطل است.



مسأله 844 ـ لباسی را كه نمی داند از ابریشم خالص است یا چیز دیگر، اگر در نماز بپوشد اشكال ندارد.



مسأله 845 ـ دستمال ابریشمی و مانند آن اگر در جیب مرد باشد اشكال ندارد و نماز را باطل نمی كند.



مسأله 846 ـ پوشیدن لباس ابریشمی برای زن، در نماز و غیر نماز اشكال ندارد.



مسأله 847 ـ پوشیدن لباس غصبی و ابریشمی خالص و طلا باف و لباسی كه از مردار تهیه شده در حال ناچاری

مانعی ندارد. و نیز كسی كه ناچار است لباس بپوشد و لباس دیگری غیر از اینها ندارد، می تواند با این لباسها نماز

بخواند.



مسأله 848 ـ اگر غیر از لباس غصبی و لباسی كه از مردار تهیه شده، لباس دیگری ندارد و ناچار نیست لباس

بپوشد، باید به دستوری كه برای برهنگان گفته شد نماز بخواند.



مسأله 849 ـ اگر غیر از لباسی كه از حیوان حرام گوشت تهیه شده لباس دیگری ندارد، چنانچه در پوشیدن لباس

ناچار باشد، باید به دستوری كه برای برهنگان گفته شد نماز را بجا آورد اگر چه ترك احتیاط به تكرار نماز ایضاً در لباس

حرام گوشت سزاوار نیست.



مسأله 850 ـ اگر مرد غیر از لباس ابریشمی خالص یا طلا باف، لباس دیگری نداشته باشد، چنانچه در پوشیدن

لباس ناچار نباشد باید به دستوری كه برای برهنگان گفته شد نماز بخواند.



مسأله 851 ـ اگر چیزی ندارد كه در نماز عورت خود را با آن بپوشاند، واجب است اگر چه به كرایه یا خریداری

باشد تهیه نماید، ولی اگر تهیه آن به قدری پول لازم دارد كه نسبت به دارائی او زیاد است، یا طوری است كه اگر پول را

به مصرف لباس برساند به حال او ضرر دارد، باید به دستوری كه برای برهنگان گفته شد نماز بخواند.



مسأله 852 ـ كسی كه لباس ندارد اگر دیگری لباس به او ببخشد یا عاریه دهد چنانچه قبول كردن آن برای او

مشقت نداشته باشد، باید قبول كند، بلكه اگر عاریه كردن یا طلب بخشش برای او سخت نیست، باید از كسی كه لباس

دارد، طلب بخشش یا عاریه نماید.



مسأله 853 ـ پوشیدن لباسی كه پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای كسی كه می خواهد آنرا بپوشد معمول نیست،

مثل آنكه اهل علم لباس نظامی بپوشد، احتیاط واجب ترك آنست، ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشكال ندارد.



مسأله 854 ـ احتیاط واجب آنست كه مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه نپوشد بلكه اقوی حرمت است در

صورت صدق تشبه و خروج از لباس معمولی. ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشكال ندارد.



مسأله 855 ـ كسی كه باید خوابیده نماز بخواند، اگر برهنه باشد، و لحاف و تشك او نجس یا ابریشم خالص یا از

اجزاء حیوان حرام گوشت باشد، بنابر اقوی باید در نماز اگر صدق پوشیدن نماید خود را با آنها نپوشاند.